Home Huizen bouwen Waarom u theologie aan uw kinderen moet onderwijzen

Waarom u theologie aan uw kinderen moet onderwijzen

0
Waarom u theologie aan uw kinderen moet onderwijzen


Denkt u erover uw kinderen theologie te leren? Het is een gemakkelijk onderwerp om over te slaan, omdat we ervan uitgaan dat a) het te complicated is om te begrijpen, of b) het niet echt belangrijk is zolang we samen de Bijbel lezen. Maar dat is niet waar! Dat kun jij niet alleen leer kinderen theologie op een leuke en effectieve manier, maar het zal een ongelooflijk waardevol onderdeel van hun leven worden bijbels onderwijs.

Openbaarmaking: *Dit bericht kan affiliatielinks bevatten. Als affiliate verdien ik met in aanmerking komende aankopen. Lees de openbaarmakingen en voorwaarden voor meer informatie.

Waarom theologie aan uw kinderen onderwijzen?

Wij willen dat onze kinderen de Heer kennen en liefhebben, dat zij een grondige kennis hebben van Zijn Woord, en een oprechte wandel met Christus hebben. Hen theologie onderwijzen kan helpen een sterke bijbelse foundation in hun onderwijs te leggen.

Hier zijn twaalf redenen waarom we kinderen theologie en doctrine zouden moeten onderwijzen:

  • Hoe beter ze God kennen, hoe meer ze van Hem zullen houden.
  • Het biedt een raamwerk voor het begrijpen van de hele Bijbel en het herkennen van waarheidspatronen.
  • Zinvollere discussies als ze ons de harde theologische vragen stellen.
  • Het biedt een springplank voor rijke, op Christus gerichte gesprekken in uw gezin.
  • Het helpt hen valse leringen te herkennen en te verwerpen.
  • Het is een eenvoudige en effectieve manier om kinderen in slechts enkele minuten per dag de basisleerstellingen van het geloof te leren.
  • Het geeft uw kinderen een substantiële en bijbelse foundation in wat de Bijbel leert.
  • Het verrijkt de bijbelstudie en de gezinsaanbidding.
  • Hoe beter ze God kennen en hun relatie met Hem begrijpen, des te meer zullen ze beseffen dat ze een Verlosser nodig hebben.
  • Het zal hen leren de Schrift juist te interpreteren (met de Schrift), en de hele raad van God niet te veronachtzamen (geen kersenplukverzen).
  • Het zal hen wijzen op en bemoedigen in de richting van het karakter van Christus.
  • Het zal hen helpen anderen goed lief te hebben in het licht van het evangelie.

Als jouw kinderen internet als de mijne zijn, zullen ze toch vragen gaan stellen over wie God is, wie wij zijn, en hoe we de wereld kunnen begrijpen in het licht van die waarheden. Waarom hebben we nu geen strategie ontwikkeld om hen deze dingen te leren?

Het leren van theologie helpt niet alleen om de Bijbelverhalen en de Schriften die ze lezen met elkaar te verbinden, maar dat zal ook zo zijn geef ze een geloofspatroon (het onze) om vanuit te werken terwijl ze groeien in begrip.

Catechismus gebruiken om kinderen theologie te leren

Een geweldige manier om kinderen theologie te onderwijzen is in de vorm van een catechismus. Als we ‘catechismus’ horen, denken de meeste mensen aan de katholieke kerk, aan saaie oefeningen, of aan lege dingen uit het hoofd leren. Maar geen van deze dingen is noodzakelijkerwijs waar! Catechismus kan een leuke, gemakkelijke en effectieve manier zijn om onze kinderen les te geven.

Wat is catechismus dan? Het is een ordelijke manier om feiten te onderwijzen door gebruik te maken van vragen en antwoorden. Het is een methode die vaak wordt gebruikt in verschillende religies, maar ook voor seculiere en academische doeleinden.

In de vraag-en-antwoordmethode gebruiken om Bijbelse waarheden te onderwijzen. bouwen we bij onze kinderen een ‘patroon van gezonde woorden’ of leerstellingen op die bouwstenen kunnen worden in hun geestelijke leven. (Lees meer vanaf Verlangen naar God en John Piper over waarom het vandaag de dag belangrijk is om catechismussen te gebruiken.)

Eigenlijk onderwijzen wij onze kinderen de Bijbel op een vergelijkbare manier, waarbij we het in hun hart verbergen, zelfs als ze de betekenis misschien nog niet volledig begrijpen. Na een tijdje, de Heilige Geest brengt het in gedachten tijdens gesprekken, ervaringen en bijbelstudiesen betere inzichten opleveren. Dit geldt vooral bij voortdurende evaluatie en instructie.

Op een soortgelijke manier, De catechismus helpt een raamwerk te bieden voor kennis, verbanden en begrip van de Bijbel dat wordt ingevuld naarmate ze volwassener worden in hun geloof en doorgaan met het bestuderen van Gods Woord.

Het is natuurlijk belangrijk om te vermelden wat de catechismus NIET voor u zal doen:

  • Het is GEEN vervanging voor het regelmatig lezen en studeren van de Bijbel.
  • Het garandeert NIET dat kinderen God liefhebben en Zijn Woord kennen.
  • Het is NIET nuttig tenzij het naar Christus verwijst.

Catechismus is slechts een van de vele hulpmiddelen voor bijbels onderwijs. Web zoals onthouden, liedjes gebruiken, dingen opschrijven of illustraties en verhalen gebruiken, hulpmiddelen zijn.

Catechismusbronnen voor het onderwijzen van theologie aan kinderen

Om dit fantastische hulpmiddel te gaan gebruiken, begon ons gezin in eerste instantie catechismus te onderwijzen met behulp van de Westminster Catechismus voor jongens en meisjeswat uitstekend is.

Later ontdekten we een aantal geweldige kindermuziek genaamd Vragen en antwoordenvan Dana Dirksen van Liederen voor jonge boompjes. Onze kinderen zijn dol op de liedjes. Ze onderwijzen de vragen en antwoorden van de catechismus met gedenkwaardige melodieën en Bijbelteksten om de concepten te ondersteunen.

Om dieper in te gaan op de theologie en leer zoals we die met de catechismus leerden, begon ik te schrijven reduce om mee te gaan met elke vraag en antwoord. Die inspanning resulteerde in het zogenaamde curriculum Geluidswoorden voor kinderen: reduce in theologie.

Geluidswoorden voor kinderen: reduce in theologie

Met Geluidswoorden voor kinderen: reduce in theologieleren uw kinderen wat de Bijbel zegt over belangrijke onderwerpen als God, schepping en verlossing. Elke les bevat Bijbelgeheugen, notitieboekjes, activiteiten, kleurplaten, discussievragen en meer!

Theologie- en catechismuslessen voor kinderen
Theologie- en catechismuslessen voor kinderen

Meer Bijbelse bronnen voor uw gezin

Op zoek naar nog meer geweldige Bijbelbronnen? Dit zijn onze favorieten!

Misschien vind je dit ook leuk…

Christelijke literatuur en voorleesboeken gebruiken om kinderen op Christus te wijzen

Christelijke literatuur gebruiken en voorlezen om uw kinderen op Christus te wijzen!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here